RSS

Pomysły na krótsze i dłuższe wycieczki Cudze chwalicie swego nie znacie

TRAMWAJ WODNY W BYDGOSZCZY



Wycieczka tramwajem wodnym 
po Bydgoszczy.    


                    Bydgoszcz jest nieodłącznie związana z rzeką Brdą. Jednym ze sposobów na zwiedzanie miasta i zobaczenie go z innej, ciekawej perspektywy jest wycieczka Bydgoskim Tramwajem Wodnym.    
Pomysł na Bydgoski Tramwaj Wodny został zrealizowany ze wspólnej inicjatywy Urzędu Miasta Bydgoszczy,Żeglugi Bydgoskiej i Wyższej Szkoły Gospodarki. 

          Bydgoski tramwaj wodny jest jedna z największych, letnich atrakcji turystycznych  miasta . Przejażdżki statkiem „Bydgoszcz”, Słonecznikiem”, Słonecznikiem II”  z Żeglugi Bydgoskiej odbywają się od 1 maja do 31 października .Opłaty za tramwaj wodny są takie same jak w innych miejskich pojazdach. Osoba bez uprawnień do ulgi za rejs zapłaci 2,6 zł, bilet ulgowy kosztuje 1,3 zł.. Wejściówki sprzedaje obsługa statku.
Tramwaje „Bydgoszcz” i „Słonecznik” są dwoma z trzech statków kursujących po Brdzie w ramach bydgoskiej komunikacji miejskiej. Trasy obu tramwajów wodnych wiodą Linią Słoneczną: od Rybiego Rynku, obok Dworca PKS i Tesco do Słonecznego Młyna i z powrotem, a także Linią Staromiejską: od Rybiego Rynku, przy Wyższej Szkole Gospodarki  do Astorii i w kierunku powrotnym do Rybiego Rynku. Pokład „Słonecznika II” w godzinach przedpołudniowych zmienia się w miejsce przeznaczone dla dzieci i młodzieży bydgoskich szkół.  
 „Słonecznik” i „Słonecznik II” to statki spacerowe wyposażone w baterie słoneczne, z których czerpią energię elektryczną. Są w pełni ekologicznymi środkami komunikacji miejskiej oraz wspaniałą atrakcją turystyczną w mieście. Na ich pokładzie może znajdować się jednocześnie 28 pasażerów i dwóch członków załogi. 
Wycieczka „Słonecznikiem” lub „Bydgoszczą” jest wspaniałą alternatywą dla spaceru wzdłuż rzeki. To doskonały pomysł na spędzenie wspólnego, rodzinnego popołudnia, oraz doskonały sposób na odbycie wycieczki po Bydgoszczy.

        My naszą wycieczkę rozpoczynamy przy przystanku Astorii popłyniemy w kierunku Słonecznego Młyna. Pierwszą ciekawostką jaką możemy podziwiać z pokładu Słonecznika jest Most Królowej Jadwigii- został zbudowany w 1860,był to ceglany ,trójprzęsłowy , wsparty na trzech arkadach most.W latach 1908-1915 dokonano jego  przebudowy , aby spełniał wymogi ówczesnej żeglugi. Jednoprzęsłowa przeprawa zdobiona pięknymi latarniami oraz kutymi barierkami z herbem miasta oddana została do użytku 25 sierpnia 1913 roku. Most został zaminowany w 1939 roku, ale mimo odpalenia ładunków,4 września  nie wyleciał w powietrze - nachyliły się jedynie barierki.

 W styczniu 1945 roku na moście ułożono kilka bomb lotniczych, które podłączono do detonatora. Mieszkańcy okolicy, głównie kolejarze, unieszkodliwili bomby w nocy z 22 na 23 stycznia. W ten sposób jako jedyny bydgoski most w centrum miasta, przetrwał bez szwanku okres II wojny światowej. Most przetrwał także intensywne zmiany ulicy Królowej Jadwigi, stającej się stopniowo jedną z ważniejszych arterii miejskich. W 2001r. przeprowadzono remont kapitalny mostu, który przywrócił mu dawną świetność.       Na przyczółkach stanęły ponownie stylizowane, masywne lampy. Dodatkowo, w 2005r. most został podświetlony. Chociaż w Bydgoszczy znajduje się ponad 30 różnego rodzaju mostów i kładem, to właśnie ten uznawany jest za najważniejszy w mieście. Swoją popularność zawdzięcza nie tylko swojemu efektownemu wyglądowi, lecz również bydgoskiemu pisarzowi Jerzemu Sulimie – Kamińskiemu, autorowi epopei pt. „Most Królowej Jadwigi” –warto przeczytać.
Najważniejszym punktem rejsu, podczas którego podziwiamy wodny pejzaż miasta, jest śluzowanie. 
Na śluzie miejskiej z 1915 roku statek opuszczany jest o 3,5 metra w dół. Zabytkowy obiekt inżynieryjny umożliwia pokonywanie przez jednostki pływające różnicy poziomów wody, spiętrzonej za pomocą jazów znajdujących się na terenie Bydgoszczy.  
     




   


 Po przepłynięciu mostu naszym oczom ukazuje się po lewej stronie wielka bryła Opery Nova, To jeden z nowocześniejszych i najbardziej wszechstronnych teatrów w Polsce. 







   
Kolejnym z mijanych miejsc jest Wyspa Młyńska - zielona enklawa z rozrzuconymi na jej terenie zabytkowymi obiektami. Większość z tych budynków spełnia obecnie funkcje muzealne.
 I tak np. w stojącym nad samą Brdą Białym Spichrzu z 1789 roku mieszczą się zbiory archeologiczne. 

       


   
Największym obiektem na wyspie, doskonale uzupełniającym jej niepowtarzalny klimat, są Młyny Rothera. Historia obiektu – dawnych młynów zbożowych - sięga pierwszej połowy XIX wieku. Za kładką spacerową mijamy muzealny lecz nadal działający Jaz Farny z 1899 roku  wraz z torem kajakarstwa górskiego. 




  


Po prawej ukarze się majestatyczna Katedra Bydgoska pw. św. Marcina i Mikołaja (1460-1502).  Fara jest pierwszym bydgoskim kościołem i sanktuarium maryjnym.












Tuż za  mostem Staromiejskim  dostrzeżemy nietypową rzeźbę unoszącą się kilka metrów ponad taflą wody.








Zaprzeczające prawom fizyki dzieło sztuki przedstawia  postać linoskoczka trzymającego w jednej ręce tyczkę, a w drugiej strzały. Rzeźba została odsłonięta 1 maja 2004 roku dla upamiętnienia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
    








Głównym budynkiem stojącym przy najważniejszym nadrzecznym placu w mieście – Rybim Rynku - są spichrze z XVIIIw. O tradycyjnej konstrukcji szachulcowej.
 Piękno budynku, pełniącego obecnie funkcje muzealne, podkreśla doskonale wkomponowana w otoczenie bryła BRE Banku







Szklane spichrze autorstwa Andrzeja Bulandy i Włodzimierza Muchy stanowią nie tylko symbol prężnie rozwijającego się miasta, lecz są również jedną z ikon polskiej architektury współczesnej. 










Tuż obok tego budynku znajduje się niezwykle urokliwy, czerwony budynek w stylu manieryzmu niderlandzkiego – Pałacyk Lloyda. Gmach wzniósł pod koniec XIX stulecia przedsiębiorca żeglugowy Otto Liedke. 










Po przeciwnej  stronie Brdy znajduje się majestatyczny, ceglany gmach Poczty Głównej z końca XIX wieku.
     







 Po przepłynięciu pod mostem Bernardyńskim – mijamy pałacyk nad Brdą z 1894 roku, w którym dawniej swoją siedzibę miało Bydgoskie Towarzystwo Wioślarskie. Dzisiaj w obiekcie działa restauracja.
Po prawej stronie mijamy kilkanaście przystani i klubów kajakowych i wioślarskich. Jednym z nich jest RTW Bydgostia najlepszy klub wioślarski w Polsce z wieloma reprezentantami kraju oraz olimpijczykami 




Na ostatnim odcinku naszej trasy znajduje się Hala Sportowo-Widowiskowa Łuczniczka".  Nowoczesny obiekt mogący pomieścić ponad 8 tysięcy widzów jest areną zmagań koszykarzy, siatkarzy, piłkarzy ręcznych oraz lekkoatletów. W hali rozgrywane były m.in. Mistrzostwa Europy w Koszykówce 2009, Mistrzostwa Europy Siatkarek 2009 oraz jeden z najważniejszych lekkoatletycznych turniejów halowych na świecie – Pedros Cup.

      


Tuż przy ostatnim przystanku tramwaju wodnego stoi luksusowy „Hotel Słoneczny Młyn". Działalność hotelarska prowadzona jest w zrewitalizowanym budynku dawnych Młynów Kentzera. Obiekt z 1916 roku reprezentuje typową architekturę przemysłową, charakterystyczną dla XX- wiecznej Bydgoszczy. 

Podróż „Słonecznikiem" lub „m/s Bydgoszczą" kończymy przy hipermarkecie Tesco. 


SERDECZNIE ZAPRASZAM



FILM WIDEO - OBRAZY





  •  

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 komentarze:

Prześlij komentarz