Wycieczka tramwajem wodnym
po Bydgoszczy.
po Bydgoszczy.
Pomysł na Bydgoski Tramwaj Wodny został zrealizowany ze wspólnej inicjatywy Urzędu Miasta Bydgoszczy,Żeglugi Bydgoskiej i Wyższej Szkoły Gospodarki.
Bydgoski
tramwaj wodny jest jedna z największych,
letnich atrakcji turystycznych miasta . Przejażdżki statkiem „Bydgoszcz”, ”Słonecznikiem”, ”Słonecznikiem II” z Żeglugi
Bydgoskiej odbywają się od 1 maja do 31 października .Opłaty za tramwaj wodny są
takie same jak w innych miejskich pojazdach. Osoba bez uprawnień do ulgi za
rejs zapłaci 2,6 zł, bilet ulgowy kosztuje 1,3 zł.. Wejściówki sprzedaje obsługa
statku.
Tramwaje
„Bydgoszcz” i „Słonecznik” są dwoma z trzech statków kursujących po Brdzie w
ramach bydgoskiej komunikacji miejskiej. Trasy obu tramwajów wodnych wiodą Linią
Słoneczną: od Rybiego Rynku, obok Dworca PKS i Tesco do Słonecznego Młyna i z
powrotem, a także Linią Staromiejską: od Rybiego Rynku, przy Wyższej Szkole
Gospodarki do Astorii i w kierunku powrotnym do Rybiego Rynku. Pokład „Słonecznika
II” w godzinach przedpołudniowych zmienia się w miejsce przeznaczone dla dzieci
i młodzieży bydgoskich szkół.
„Słonecznik”
i „Słonecznik II” to statki spacerowe wyposażone w baterie słoneczne, z których
czerpią energię elektryczną. Są w pełni ekologicznymi środkami komunikacji
miejskiej oraz wspaniałą atrakcją turystyczną w mieście. Na ich pokładzie może
znajdować się jednocześnie 28 pasażerów i dwóch członków załogi.
Wycieczka
„Słonecznikiem” lub „Bydgoszczą” jest wspaniałą alternatywą dla spaceru wzdłuż
rzeki. To doskonały pomysł na spędzenie wspólnego, rodzinnego popołudnia, oraz
doskonały sposób na odbycie wycieczki po Bydgoszczy.
My naszą wycieczkę
rozpoczynamy przy przystanku Astorii popłyniemy w kierunku Słonecznego Młyna.
Pierwszą ciekawostką jaką możemy podziwiać z pokładu Słonecznika jest Most
Królowej Jadwigii- został
zbudowany w 1860,był to ceglany ,trójprzęsłowy , wsparty na trzech arkadach
most.W latach 1908-1915 dokonano jego
przebudowy , aby spełniał wymogi ówczesnej żeglugi.
Jednoprzęsłowa przeprawa zdobiona pięknymi latarniami oraz kutymi barierkami z
herbem miasta oddana została do użytku 25 sierpnia 1913 roku. Most został
zaminowany w 1939 roku,
ale mimo odpalenia ładunków,4 września nie
wyleciał w powietrze - nachyliły się jedynie barierki.
W styczniu 1945 roku
na moście ułożono kilka bomb lotniczych, które podłączono do detonatora.
Mieszkańcy okolicy, głównie kolejarze, unieszkodliwili bomby w nocy z 22 na 23 stycznia. W ten sposób jako jedyny bydgoski most w centrum miasta, przetrwał bez szwanku
okres II wojny światowej. Most przetrwał także
intensywne zmiany ulicy Królowej Jadwigi, stającej się stopniowo jedną z ważniejszych arterii
miejskich. W 2001r.
przeprowadzono remont kapitalny mostu, który przywrócił mu dawną świetność. Na
przyczółkach stanęły ponownie stylizowane, masywne lampy. Dodatkowo, w 2005r. most został
podświetlony. Chociaż w Bydgoszczy znajduje się ponad 30 różnego rodzaju
mostów i kładem, to właśnie ten uznawany jest za najważniejszy w mieście. Swoją
popularność zawdzięcza nie tylko swojemu efektownemu wyglądowi, lecz również
bydgoskiemu pisarzowi Jerzemu Sulimie – Kamińskiemu, autorowi epopei pt. „Most
Królowej Jadwigi” –warto
przeczytać.
Na śluzie miejskiej z 1915 roku statek opuszczany jest o 3,5
metra w dół. Zabytkowy obiekt inżynieryjny umożliwia pokonywanie przez
jednostki pływające różnicy poziomów wody, spiętrzonej za pomocą jazów znajdujących
się na terenie Bydgoszczy.
Po przepłynięciu mostu naszym oczom ukazuje się po lewej stronie wielka bryła Opery Nova, To jeden z nowocześniejszych i najbardziej wszechstronnych teatrów w Polsce.
Kolejnym z mijanych miejsc jest Wyspa Młyńska - zielona enklawa z rozrzuconymi na jej terenie zabytkowymi obiektami. Większość z tych budynków spełnia obecnie funkcje muzealne.
I tak np. w stojącym nad samą Brdą Białym Spichrzu z
1789 roku mieszczą się zbiory archeologiczne.
Największym obiektem na wyspie, doskonale uzupełniającym jej niepowtarzalny klimat, są Młyny Rothera. Historia obiektu – dawnych młynów zbożowych - sięga pierwszej połowy XIX wieku. Za kładką spacerową mijamy muzealny lecz nadal działający Jaz Farny z 1899 roku wraz z torem kajakarstwa górskiego.
Po prawej ukarze się majestatyczna Katedra Bydgoska pw. św. Marcina i Mikołaja (1460-1502). Fara jest pierwszym bydgoskim kościołem i sanktuarium maryjnym.
Tuż za mostem Staromiejskim dostrzeżemy nietypową rzeźbę unoszącą się kilka metrów ponad taflą wody.
Zaprzeczające prawom fizyki dzieło sztuki przedstawia postać linoskoczka trzymającego w jednej ręce tyczkę, a w drugiej strzały. Rzeźba została odsłonięta 1 maja 2004 roku dla upamiętnienia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
Głównym budynkiem stojącym przy najważniejszym nadrzecznym placu w mieście – Rybim Rynku - są spichrze z XVIIIw. O tradycyjnej konstrukcji szachulcowej.
Piękno budynku, pełniącego obecnie funkcje muzealne,
podkreśla doskonale wkomponowana w otoczenie bryła BRE Banku.
Szklane spichrze autorstwa Andrzeja Bulandy i Włodzimierza Muchy stanowią nie tylko symbol prężnie rozwijającego się miasta, lecz są również jedną z ikon polskiej architektury współczesnej.
Szklane spichrze autorstwa Andrzeja Bulandy i Włodzimierza Muchy stanowią nie tylko symbol prężnie rozwijającego się miasta, lecz są również jedną z ikon polskiej architektury współczesnej.
Tuż obok tego budynku znajduje się niezwykle urokliwy, czerwony budynek w stylu manieryzmu niderlandzkiego – Pałacyk Lloyda. Gmach wzniósł pod koniec XIX stulecia przedsiębiorca żeglugowy Otto Liedke.
Po przeciwnej stronie Brdy znajduje się majestatyczny, ceglany gmach Poczty Głównej z końca XIX wieku.
Po przepłynięciu pod mostem Bernardyńskim – mijamy pałacyk nad Brdą z 1894 roku, w którym dawniej swoją siedzibę miało Bydgoskie Towarzystwo Wioślarskie. Dzisiaj w obiekcie działa restauracja.
Po prawej stronie mijamy kilkanaście przystani i klubów
kajakowych i wioślarskich. Jednym z nich jest RTW Bydgostia najlepszy
klub wioślarski w Polsce z wieloma reprezentantami kraju oraz olimpijczykami
Na ostatnim odcinku naszej trasy znajduje się Hala Sportowo-Widowiskowa „Łuczniczka". Nowoczesny obiekt mogący pomieścić ponad 8 tysięcy widzów jest areną zmagań koszykarzy, siatkarzy, piłkarzy ręcznych oraz lekkoatletów. W hali rozgrywane były m.in. Mistrzostwa Europy w Koszykówce 2009, Mistrzostwa Europy Siatkarek 2009 oraz jeden z najważniejszych lekkoatletycznych turniejów halowych na świecie – Pedros Cup.
Tuż przy ostatnim przystanku tramwaju wodnego stoi luksusowy „Hotel Słoneczny Młyn". Działalność hotelarska prowadzona jest w zrewitalizowanym budynku dawnych Młynów Kentzera. Obiekt z 1916 roku reprezentuje typową architekturę przemysłową, charakterystyczną dla XX- wiecznej Bydgoszczy.
Podróż „Słonecznikiem" lub „m/s Bydgoszczą" kończymy przy hipermarkecie Tesco.
SERDECZNIE ZAPRASZAM
FILM WIDEO - OBRAZY
0 komentarze:
Prześlij komentarz