RSS

Pomysły na krótsze i dłuższe wycieczki Cudze chwalicie swego nie znacie

KOLEJKĄ PRZEZ PAŁUKI



 KOLEJKA WĄSKOTOROWA ŻNIN-  WENECJA –
        BISKUPIN-GĄSAWA
     -POMYSŁ NA CIEKAWY WYJAZD-


  


Czy jechaliście Państwo kiedyś kolejką wąskotorową?      To niesamowita atrakcja !!!! Jedna z niewielu znajduje się w Żninie i kursuje na trasie kolejką Żnin - Wenecja - Biskupin – Gąsawa .Na jej trasie znajduje się wiele ciekawych miejsc do zwiedzenia.






Nim jednak skierujemy swoje kroki do kasy biletowej w Żninie poczytajmy chwilkę o historii kolejki!! Powstała ona na mocy ustawy parlamentu pruskiego z 1892 roku. Służyła głownie do przewozu płodów rolnych, buraków do cukrowni oraz wszelkich innych towarów ,czasami także ludzi   Prace budowlane rozpoczęto wiosną 1893 roku, zakończono już w październiku tego samego roku .





Oficjalne otwarcie Żnińskiej Kolei Powiatowej nastąpiło 1 lipca 1894 r. na odcinkach :
ŻNIN - RYDLEWO - BISKUPIN - ROGOWO (dł. 19,4 km) i BISKUPIN - SZELEJEWO (dł. 8,2 km).
 W latach 1894 - 1949 pracowało na kolejce żnińskiej 12 parowozów. Ilość wagonów zwiększyła się z 4 osobowych, 69 towarowych w 1894 r. do 11 wagonów osobowych, 2 wagonów bagażowych i 201 wagonów towarowych w 1941 roku.  W 1962 r. po 78 latach zdecydowano się całkowicie zamknąć ruch osobowy. 



Jednakże otwarcie w 1972 r. Muzeum kolejki Wąskotorowej w Wenecji koło Żnina, jak również wzrastający ruch turystyczny skłoniły PKP do uruchomienia w sezonie letnim trzech par pociągów osobowych na trasie ŻNIN - WENECJA - BISKUPIN - GĄSAWA o długości 12 km. W marcu 2002 r. Powiat Żniński wraz z Gminą Gąsawa, po przejęciu mienia PKP S.A. kolejki wąskotorowej, utworzył Żnińską Kolej Powiatową Sp. z o.o. w Żninie.



Tyle historii, a teraz po kupieniu biletu na dworcu Żnińskiej Kolei Powiatowej przy ul. Potockiego 4.  wsiądźmy do stylowego wagoniku kolejki. Kolejka wąskotorowa stanowi niewątpliwą atrakcję turystyczną Pałuk oraz Województwa Kujawsko – Pomorskiego. Przejazd nią, obok wizyty w Muzeum Archeologicznym w Biskupinie, Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji czy też Muzeum Ziemi Pałuckiej w Żninie, stanowi obowiązkowy element każdego pobytu na terenie Pałuk



Przejazd kolorową kolejką jest niezapomnianą atrakcją nie tylko dla dzieci. Dźwięk stukoczących kół, charakterystyczne dla pociągu kołysanie oraz możliwość podziwiania z okien typowych pałuckich krajobrazów  pokrytych szachownicą pól sprawia, że kolejka jest najpopularniejszym środkiem lokomocji łączącym atrakcyjne turystycznie miejscowości.







Osoby żądne przygód mogą urozmaicić sobie przejazd kolejką. Szczególną atrakcją jest pozorowany napad na pociąg dokonywany w pobliżu ruin zamku weneckiego. Inscenizacja przygotowana w stylu western z przejażdżkami konnymi, rzutem lassem, strzelaniem z broni, adresowana jest głównie dla grup zorganizowanych.






Z oferty tej korzystają również turyści indywidualni. Na specjalne zamówienie organizatorzy oferują również inne atrakcje, w tym m.in. 
porywanie niewiast oraz ich wykup
przejażdżki konne dla porwanych,
rytualny taniec przy ognisku oraz wypalanie fajki pokoju,
pokazy kaskaderskie na koniach.
My pozostaniemy  przy opcji podstawowej, czyli zwiedzaniu.





Pierwszy przystanek to Wenecja, miejscowość położona urokliwie między trzema jeziorami.
Znajdują się tu okazałe ruiny XIV-wiecznego gotyckiego zamku - siedziby Mikołaja Nałęcza, zwanego Krwawym Diabłem Weneckim. Zamek został zbudowany w 1390 roku przez sędziego kaliskiego Mikołaja Nałęcza z Chomiąży.







Warownię wzniesiono: w dolnych partiach z kamieni i głazów granitowych, w górnych z cegły. Zamek zbudowano na planie czworoboku, z wieżą obronną w narożniku północno – wschodnim oraz bramą wjazdową w środkowej części skrzydła południowego. 5 lat później w ramach wewnętrznych walk pomiędzy możnowładnymi rodami wielkopolskimi: Nałęczów i Grzymalitów, zamek został uszkodzony.





Od 1420 roku kolejny właściciel zamku arcybiskup Mikołaj Trąba przeznaczył go na więzienie dla księży. Następny właściciel arcybiskup Jakub z Sienna w 1461 roku zlikwidował więzienie i nakazał zburzyć warownię, która była jeszcze użytkowana do 1511 roku.
Od tego czasu zamek pozostaje w ruinie. Zachowane są duże partie murów kamienno – ceglanych, z czytelnym podziałem wnętrz.





Naprzeciw ruin znajduje się siedziba Muzeum Kolei Wąskotorowej- Oddział Muzeum Ziemi Pałuckiej, w której podziwiać można eksponaty związane z dawnym transportem kolejowym: zabytkowe parowozy, wagony, urządzenia stacyjne, znaki kolejowe.
Zbiory muzealne to 17 parowozów z najstarszym pochodzącym z 1899 roku, 60 różnych pojazdów szynowych (lokomotywy spalinowe, różnego typu i przeznaczenia wagoniki towarowe oraz wagoniki osobowe).





Skansen został zbudowany w oparciu o dworzec kolejowy z całym zapleczem technicznym i towarzyszącą infrastrukturą. Zbiory weneckie stanowią niewątpliwie dużą atrakcję turystyczną na skalę Europy. Wszystkiego można  tutaj dotknąć i z bliska zobaczyć







Kolejnym przystankiem na trasie kolejki jest Biskupin, gdzie znajduje się  znane stanowisko archeologiczne oraz zrekonstruowana osada sprzed 2700 lat. Tutaj możemy zobaczyć jak żyli ludzie w dawnych czasach. Osadę odkrył nauczyciel  w 1933 roku. Rok później rozpoczęto prace, które kontynuowano do wybuchu II wojny światowej. Po wojnie prace wznowiono i prowadzono je do 1974 roku.






Przebadano większość terenu osiedla. Na podstawie badań drewna użytego do budowy osady, stwierdzono że osiedle powstało na półwyspie jeziora Biskupińskiego około 740 roku p.n.e. Miało ponad 100 domostw, ustawionych w 13 rzędach wzdłuż 11 „ulic”. Każda z „ulic” była szeroka na 2,5 metra oraz wymoszczona drewnem.




W osiedlu obronnym, które było zasiedlone przez 150 lat mogło jednocześnie mieszkać ponad 1000 osób. Cała osada była otoczona wałem drewniano – ziemnym o długości około 460 metrów, szerokości do 3,5 metra oraz przeciętnej wysokości około 6 metrów. Dodatkowo osiedle biskupińskie otaczał szeroki od 2 do 9 metrów falochron, złożony z ukośnie wbitych pali, których część została  zachowana.





Do zwiedzania udostępniono ekspozycję „Świt historii nad jeziorem Biskupińskim” oraz osiedle obronne ze zrekonstruowanymi: odcinkami wałów obronnych, domostwami, ulicami, falochronem oraz bramą wjazdową. Rezerwat archeologiczny w Biskupinie uznano za pomnik historii Polski. Co roku we  wrześniu odbywa się tu festyn archeologiczny.






Ostatnim przystankiem na naszej drodze jest  Gąsawa- wieś gminna w powiecie żnińskim  Osada targowa wzmiankowana w 1145 roku jako własność klasztoru Kanoników Regularnych w niedalekim Trzemesznie. W 1227 roku miejsce zjazdu książąt polskich dla ustanowienia dziedzictwa dzielnic wyznaczonych testamentem Bolesława Krzywoustego. W 1388 roku osada otrzymała prawa miejskie.





W czasie najazdu szwedzkiego w latach 1655-1660 miasteczko zostało zniszczone, później podupadło. W 1934 roku utraciło prawa miejskie.
Wieś położona nad jeziorem Gąsawskim, z trójkątnym placem targowym, przy którym znajduje się Kościół św. Mikołaja barokowy, drewniany z 1674 roku na miejscu poprzedniego spalonego.








I tutaj kończymy nasz zwiedzanie. Mam nadzieję , że zachęciliśmy Państwa by przejechać się kolejką wąskotorową



SERDECZNIE ZAPRASZAM









FILM WIDEO - OBRAZY

Zapraszamy  wszystkich, którzy chcą zwiedzić muzea i zabytki Pałuk - jednego z najpiękniejszych regionów Polski.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 komentarze:

Prześlij komentarz